| ﺳﻪشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ الثلاثاء ۰۶ محرم ۱۴۳۹ Tuesday 26 September 2017

آخرین شماره از نشریه نسیم مطهر منتشر کرد؛ «مهجوریت جمهوریت»

با اینکه نظامی که ولایت فقیه در راس آن است ، جمهوری اسلامی است اما شاید یک درصد تلاشی که طرفداران این نظریه برای تببین قسمت ولایت فقیه کردند برای تبیین جمهوریت نظام انجام ندادند ، آیا جمهوریت نظام به معنی رجوع مدام و مستمر به آرای مردم جایگاهی در گفتمان قشر انقلابی دارد یا خیر؟ و به نظرم علت این کم توجهی ریشه در چند چیز دارد .

آخرین اخبار مرتبط با نشریات دانشجویی کشور را از «کانال پاتوق نشریات دانشجویی » دنبال کنید

 

سردبیر نشریه نسیم مطهر در مقاله ای به نام « مهجوریت جمهوریت » نوشت:

 

با اینکه نظامی که ولایت فقیه در راس آن است ، جمهوری اسلامی است اما شاید یک درصد تلاشی که طرفداران این نظریه برای تببین قسمت ولایت فقیه کردند برای تبیین جمهوریت نظام انجام ندادند ، آیا جمهوریت نظام به معنی رجوع مدام و مستمر به آرای مردم جایگاهی در گفتمان قشر انقلابی دارد یا خیر؟ و به نظرم علت این کم توجهی ریشه در چند چیز دارد .

 

یکی از دلایل میتواند این باشد که ، کج فهمی و تعصب های بی منطقی که راجع به مفهوم ولایت فقیه در بین انقلابیون می شود به طوری که گویی اگر جمهوریت نظام تبیین شود ، جای ولایت فقیه را تنگ می کند! این نوع دیدگاه اشتباه که با چهره ای حق به جانب در حال گسترش است ، یکی از دلایل کم توجهی ما در این مسئله است.

 

و هم چنین اینکه بعضا اینگونه بد تصور می شود که علت اینکه  امام ساختار این نظام را براساس جمهوری اسلامی گذاشتند از روی اضطرار بوده و صرفا این روش برای دوره ی گذار انقلاب بوده و جمهوریت نظام به عنوان یک مرحله ای است که باید ما روزی از آن عبور کنیم .

 


یکی از دلایل دیگر گارد گرفتن نسبت به جمهوریت ، بزرگ کردن برخی نتایج و پیامدهای نامطلوب احتمالی سیستم جمهوریتی است و اینگونه گفته می شود که ((نباید اینقدر به جمهوریت بها داده شود مگر نظر اکثریت همیشه به حقیقت نزدیک است ؟ )) این تهدید احتمالی موجود در این سیستم با تغییر نگاه و بینش صحیح به یک فرصت تبدیل می شود به طوری که همین سیستم جمهوریت فرصتی می شود برای بالا بردن انگیزه های ما وجلو گیری از رخوت و رکود و تنبلی.

 


دلیل دیگر برای مهجوریت جمهوریت شاید کم کاری ما و گرفتار شدن در دام غرب زده ها و روشنفکر هاست. یعنی این ترس از جمهوریت را غرب و غربزده ها در دل ما انداختند برای اینکه به ما  اجازه ندهند در این عرصه به صورت فعال وارد شویم و از آن برای پیشبرد اهداف دینی خود به طور کامل استفاده کنیم.

 


اما نکته ی بسیار مهمی که وجود دارد این است که امام با توجه به شور و هیجانی که مردم در اول انقلاب داشتند و آن فضای اوائل انقلاب آیا نمی توانست ساختار متقاوتی نسبت به جمهوری تبیین کند؟ قطعا می توانست پس ما نباید اینگونه تصور کنیم که امام از روی اضطرار ساختار جمهوری را طرح ریزی کرده اند و این نوع سیسیتم مزایایی داشته است که امام آن را انتخاب کرده است.

 


یکی از مزایای نظام جمهوری این است که امکان جبران اشتباهات را به شما می دهد. شما وقتی رای می دهید محدود به دوره ی خاصی است و باید به این توجه داشته باشیم که هر رای یک پیوست هم دارد از طرفی رایی است به ثبات نظام و از طرف دیگر رایی است برای ایجاد تغیراتی در دل نظام و تعیین متغیرها. مهم ترین نکته این است که ما نگذاریم کسانی از این نردبان جمهوریت بالا بروند وبعد نردبان را بی اندازند.مثلا امثال بنی صدر با همین ساختار در جمهوری اسلامی رای آورند واین یک تجربه ی بسیار بزرگی برای مردم رقم زد که با هیچ ساختار دیگری نمی توان آن را به مردم داد و هم چنین اینکه عزل شدن بنی صدر هم از طریق مجلس فعال شدن توسط همین ساختار جمهوریتی صورت می پذیرد.

 


در واقع جمهوریت حق شریک شدن در تصمیمات است که اتفاقا بار ولی را سبک میکند و باعث رشد خود مردم می شود. چون «ولی» قرار نیست حکومت رافقط با  طاقت خودش پیش ببرد. جمهوریت یعنی مردم خودتان  تصمیم بگیرید و خودتان هم پایش باستید و تبعاتش را به عهده بگیرید. «ولی» هم اصل «انتخاب» را محافظت می کند که بتوانید اگر اشتباه کردید جبران کنید و اگر درست انتخاب کردید ادامه دهید.

 


خلاصه اینکه این سو ظنی که به ساز و کار جمهوریتی داریم موجب می شود نتوانیم از ظرفیت های آن برای آرمان های خودمان درست استفاده کنیم و ثانیا زمینه را برای جریانات سیاسی و باندهای سیاسی فراهم میکنیم تا با همین نوع فضا سازی ها، نگاه اصیل و فرصت محور به جمهوریت را کنار بزنند و با یک نگاه تهدید محور به جمهوری و سو ظن نسبت به انتخابا ت و مردم ، آب را گل  آلود کرده و ماهی خودشان را صید کنند. همین باعث می شود که انقلابیون نزدیک هر انتخابات ، صالح مقبول را به اصلح ترجیح می دهند چون جمهوریت را مهجور نگه می دارند و به همین دلیل شاید در بین فاصله ی زمانی انتخابات مختلف تلاشی برای شناساندن اصلح انجام نمی دهند و به دلیل تنبلی و رکود خود مجبور هستند صالح مقبول را به عنوان نماینده خود معرفی کنند و این یعنی یک قدم از معیار های و ارزش های خود عقب کشیدن...
والسلام علیکم ورحمه الله

جهت دانلود نسخه pdf  نشریه نسیم مطهر اینجا کلیک کنید

کلید واژه ها:
مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  •  
  •